Visie op het jonge kind

Visie op het jonge kind

Visie op het jonge kind, Klipper Dubloen 

Op de Klipper Dubloen vinden we het belangrijk dat kinderen leren wie ze zijn en hoe ze goed omgaan met anderen. De Klipper Dubloen biedt elk kind de kans om kennis en (sociale) vaardigheden te ontwikkelen voor een stevige basis. Om het jonge kind, groep 1 tot en met 4, goed te begeleiden bieden wij een aanbod in een doorgaande lijn. Een passende visie is nodig om tegemoet te komen aan de ontwikkelbehoefte van het jonge kind.

De Klipper biedt een veilige leeromgeving en er is oog en aandacht voor de ontwikkelbehoefte van ieder kind. Een prettige sfeer in de klas is samenhangend met een positieve groepscultuur. De leerkracht creëert samen met de kinderen een omgeving waar ieder zichzelf kan zijn en tot leren komt, individueel en met anderen. Hierbij horen heldere verwachtingen en aansluitende begeleiding bij structurele routines, school- en klassenregels en afspraken. Tijdens activiteiten en vrije momenten is er aandacht voor het samen zorgen voor de veilige leeromgeving.

Als het kind zich veilig voelt in de klas, is er ruimte in het hoofd om te leren. Op De Klipper bieden we een beredeneerd aanbod. De leerlijn van groep 1 tot en met 4 is doorlopend en leidend voor het ontwikkelen van vaardigheden en kennis. De klassen zijn overzichtelijk ingericht, met gerichte aandacht voor een (kennis)rijke leeromgeving. De leeromgeving is stimulerend en ondersteunend aan de doelen.

In groep 1-2 is het thema terug te zien in de inrichting, in de klas is zichtbaar wat kinderen leren en worden kinderen uitgedaagd om zowel doelgericht als informeel te leren.

In groep 3 en 4 zijn de ondersteunende benodigdheden ordelijk geplaatst. Er zijn interessante boeken en ander wetenswaardig materiaal maakt de leeromgeving interessant en stimulerend.

In alle groepen krijgt het eigen gemaakte materiaal van de kinderen plek. Leerprocessen en successen zijn zichtbaar.

De leerkracht werkt planmatig om een aansluitend beredeneerd aanbod te bieden. De leerkracht volgt de leerlijn. Hij/zij kijkt kritisch naar de onderwijsbehoefte, vanuit hoge verwachtingen, aansluitend bij de zone van naaste ontwikkeling.

De kerndoelen die voorwaardelijk zijn om de leerlijn te volgen, worden gepland en geëvalueerd. De planning is voorzien van ruimte voor herhaling en ondersteuning om tegemoet te komen aan de nodige begeleiding van de groep en het kind. De instructie en verwerking is afwisselend: met de gehele klas, in kleine groepjes of individueel. Bij momenten van interactie controleren we regelmatig het begrip ten aanzien van het doel, dit geeft de professional een duidelijk beeld van ontwikkeling en de onderwijsbehoefte.

Het beredeneerd aanbod wordt in groep 1-2 door middel van thema's aangeboden. De kinderen hebben een actieve rol, het leren van vaardigheden en nieuwe kennis speelt zich af in een betekenisvolle context. De kinderen worden ondergedompeld in nieuwe kennis, vakken komen samen en worden geïntegreerd, er is ruimte om te onderzoeken en er vindt instructie plaats om vaardigheden te ontwikkelen. Kwalitatieve bronnen en methodes worden gebruikt ter inspiratie. Door gebruik te maken van een doordachte planning worden kerndoelen consistent aangeboden en blijft het aanbod aansluiten bij de zone van naaste ontwikkeling. Zo ontdekken we samen de wereld.

In groep 3 en 4 wordt het geleerde van groep 1-2 voortgezet. Kwalitatieve methodes worden gebruikt om kinderen te leren lezen, spellen, schrijven, rekenen en de kennis over de wereld uit te breiden. Er is ook aandacht voor de creatieve ontwikkeling: bijvoorbeeld muziek, drama, beeldende vorming of techniek. Er vindt dagelijks instructie en verwerking plaats ten aanzien van nieuwe doelen, er is ruimte voor herhaling en extra ondersteuning.

We vinden het belangrijk dat kinderen successen ervaren, samen leren, zelfredzaam en zelfstandig worden, geïnspireerd worden, onderzoeken en reflecteren op het proces en uitkomst. De begeleiding van de leerkracht daarbij is: instrueren, doelgericht meespelen, kinderen voorzien van feed-forward en feedback, uitdagende vragen stellen en evalueren met de kinderen.

De ontwikkeling van de kinderen wordt systematisch gevolgd, informatie over de ontwikkeling wordt gehaald uit toetsen, observaties en gesprekken met het kind. Er vindt een waardevolle samenwerking met ouders plaats, educatief partnerschap. De professional en ouders stemmen met elkaar af wat het kind nodig heeft om te ontwikkelen.

Om de kwaliteit van het onderwijs te waarborgen is het van belang dat we met elkaar scherp houden wat nodig is om kinderen te voorzien van goed onderwijs. Leerkrachten zijn op de hoogte van onderbouwde inzichten en reflecteren op hun dagelijks handelen om het kind te laten groeien passend bij wie hij of zij is.

IKC De Klipper

Klipper de Bres en Klipper Dubloen...samen de Klipper maar toch ieder een eigen gezicht!